[Album] Composition in F Minor

Over de jaren heb ik veel (instrumentale) nummers geschreven. Enkele daarvan bleken goed genoeg te zijn dat anderen ineens mijn nummers in hun hoofd hadden zitten, en toen dacht ik: dat gaan we met de wereld delen! Ik besloot om mijn nummers op te nemen als een waar instrumentaal album. (Dit besloot ik mede omdat ik wilde oefenen met zelf opnemen en mixen.)

Het resultaat hiervan is het album “Composition in F Minor”. Ik overwoog veel coolere titels. Zoals “This Is Where It Ends”, en “After I’ve Lost You”, en “Music to Soothe Sorrow”. Maar uiteindelijk waren dat holle frasen die niet zoveel met de nummers, of het proces, of mijn persoonlijkheid te maken hadden. Dus uiteindelijk kwam het allemaal terug op de allereerste instrumentale compositie die ik ooit maakte: de compositie in F Mineur.

Het album begint dan ook met dit nummer. (En, als ik eerlijk ben, is dat misschien ook meteen het hoogtepunt :p) Hieronder vind je de gehele tracklist met alle 11 nummers, die je gratis en voor niets mag beluisteren. (Graag zelfs!)

Maar daar hoef je nog niet te stoppen! Omdat ik het verhaal achter nummers heel belangrijk vind, zal ik (onder de tracklist) over elk nummer wat leuke verhalen vertellen.

Opmerking: sommige nummers waren oorspronkelijk bedoeld als achtergrondmuziek voor een computerspel, of misschien een filmpje voor de universiteit, of iets dergelijks. Dit merk je vanzelf omdat deze nummers vaak “nergens heen gaan” en gemaakt zijn om te “loopen”. Ik twijfelde of ik deze moest toevoegen, maar uiteindelijk heb ik het (na enkele grote aanpassingen) toch gedaan. Ik hoop dat men het waardeert.

Opmerking: je zult merken dat de meeste nummers (ongeveer) dezelfde samenstelling van instrumenten bevatten. Tja, wat kan ik zeggen. Het zijn mijn lievelingsinstrumenten, en ik moest ergens beginnen. Inmiddels ben ik beter in (bijvoorbeeld) gitaar opnemen, maar als je instrumentale composities gaat maken, is piano toch vaak de standaard.

Opmerking: ik ben slechts een beginner als het gaat om muziek mixen. Ik weet wel redelijk wat ik doe, maar heb waarschijnlijk een hoop schoonheidsfoutjes en gemiste kansen in deze nummers. Dit album is dan ook half bedoeld om te oefenen en beter te worden in muziek mixen, niet om een meesterwerk neer te zetten. Mocht je iets horen waarvan je denkt “sorry, dat verpest het hele nummer voor mij”, zeg het dan, want daar leer ik van!

Composition in F Minor

Als het album enigszins succesvol is, wil ik nog wel tijd vrijmaken om een BONUS te mixen: de drie Piano-only composities, maar dan als gehele mix met orkest/extra ondersteunende instrumenten.

To-do lijst

Hieronder staat een lijstje van dingen waarvan ik zelf vind dat ze misschien anders/beter zouden moeten, per nummer. Hopelijk word ik steeds beter in mixen en kan ik in de toekomst ook onderstaande punten vakkundig afwerken.

  1. Prima.
  2. Prima. (Misschien korter wachten tussen eind nummer en die laatste twee melodietjes.)
  3. Hier en daar “sloppy” (vooral aan begin). Ik denk dat de melodielijn losjes mag blijven, maar dat de begeleiding een stukje strakker moet. (Het enige probleem is dat dan de begeleiding soms niet meer kan kloppen bij de melodielijn.)
  4. Prima. (Ik hou van het geluid van die hoge flanger, maakt de piano een stuk lichter.)
  5. Prima. (Alleen de Ierse achtergrondgitaar kan soms wat repetitief/eentonig worden.)
  6. Er is een kleine frequentie range (ergens in het midden) waarbij de lead-piano een beetje een vervelend schel geluid krijgt, en ook de achtergrond overpowert. (Ik heb dit zoveel mogelijk geprobeerd op te lossen, maar ik kan de laatste probleempjes niet meer vinden :( )
  7. Prima. (Misschien niet perfect gebalanceerd in stereo, en we missen een traditionele bas, maar verder goed.)
  8. Ik zou willen dat ik de noten kon aanhouden, maar de “sustain” werkt om de een of andere reden niet in dit nummer. (Zal een fout zijn van de software/mijn computer, geen idee anders.)
  9. De hoofdpiano (die de melodie speelt, ipv de achtergrond) kan misschien wat schel en eenzaam zijn. Eventueel meer “warmte” toevoegen, of een heel zacht ondersteunend instrument, of de hoge frequenties minibeetje dempen.
  10. Weer een nieuwe methode geprobeerd om pianomuziek mooi te maken. Op sommige punten nemen de ondersteunende instrumenten misschien een beetje de overhand (de viool/achtergrondvioolgroep/bas), maar over het algemeen lijkt het oké.
  11. Alweer een nieuwe methode geprobeerd. (Eén piano kanaal, naar 3 nieuwe kanalen sturen. Twee daarvan zet ik in linker- en rechteroor respectievelijk, en laat ik vooral de hoge frequenties/melodie spelen. De derde speelt vooral de lage frequenties en staat in het midden, en functioneert dus als een soort basgitaar.) Ik ben er op zich niet zo’n fan van. Het klinkt oké, maar een beetje “muddy” omdat de middenfrequenties zo prominent zijn, en de bas misschien de melodie een beetje overpowert. En tegelijkertijd klinkt het soms een beetje leeg/te simpel/ruw.

En natuurlijk moet ik nog de BONUS-nummers maken.

Opmerking: ik moet uitzoeken hoe ik alle nummers op (ruwweg) hetzelfde volumeniveau krijg. Nu heb ik het handmatig geprobeerd, maar er moet een betere manier zijn …

Opmerking: misschien ligt het aan mijn computer en/of koptelefoon, maar ik krijg hele verschillende volumeniveaus. Als ik met koptelefoon luister zijn sommige nummers zelfs op de laagste stand knoeihard, terwijl ze met de speakers van mijn laptop juist haast onhoorbaar zijn. Op telefoon klinkt alles dan weer mooi hetzelfde, bruikbare volume. Raar.

1. Composition in F Minor

Zoals gezegd: dit is het hoofdnummer. Ik ben er heel trots op en heb deze denk ik ook het vaakst gespeeld van alle nummers. Ik zou willen zeggen dat er een rigoureus proces aan vooraf ging, maar eigenlijk is dit nummer gewoon ontstaan uit 3 a 4 uur improvisatie op een avond.

Ik kwam erachter dat veel “verderietige” nummers een dalende baslijn hadden. Dus dat ging ik ook gebruiken! Daarnaast had ik eindelijk geleerd hoe ik akkoorden kon maken waarbij je 4 vingers nodig had (ipv 3, of 2), dus dat ging ik ook gebruiken. Uiteindelijk speelde ik gewoon urenlang de achtergrondriedel (Fmin7 – Eb6  – Db6 – Cmin7) terwijl ik met mijn rechterhand melodieën improviseerde. Omdat ik niks bij me had om op te nemen, moest ik wel blijven spelen en herhalen, anders zou ik het niet onthouden :p

Uiteindelijk is dat dus gelukt. Zelfs andere mensen, die toevallig langsliepen, viel op hoe mooi het nummer was. Zij vroegen mij om bladmuziek, en dat was voor mij de reden om die te maken en meteen ook het nummer fatsoenlijk op te nemen.

2. Salsa de Marzo

Ik wilde muziek gaan opnemen voor een videospel dat ik maakte met een vriend. Hij zei: “probeer iets Spaans!” Ik zei: “Oké!” (Of “Olé!”) Uiteindelijk is het niet extreem Spaans geworden, mede omdat ik nog niet de mogelijkheid had om fatsoenlijk gitaar op te nemen. (Nu wel, maar nu is het nummer allang af en gemaakt om zónder gitaar te werken.)

Desondanks vind ik het wel zo’n salsa-sfeer hebben, en het is denk ik het vrolijkste nummer van het hele album. (Daarom wilde ik het ook als tweede nummer doen. Anders zou het album beginnen met alleen maar soortgelijk klinkende, verdrietige pianoliedjes.)

Ook klonk dit nummer automatisch (vanaf het begin) al een stuk voller. Ik heb geleerd dat je instrumentkeuze (en welke octaven je de instrumenten laat spelen) enorm belangrijk is. Daarom is het ook lastig om een compositie met slechts piano heel vol te laten klinken: je hebt slechts één instrument met een bepaald bereik. Dus dit nummer klinkt denk ik ook het volst van alle nummers.

3. If I Could I’d Run Away

Dit nummer is het resultaat van 3 losse improvisatiesessies. (Dat hoor je ook aan het feit dat er drie keer iets van een pauze/overgang nodig is tussen stukken.)

Ook dit nummer vonden mensen om mij heen zo mooi dat er om bladmuziek werd gevraagd. (Het einddeuntje, waarop de tekst “If I Could I’d Run Away” past, werd ook wel eens geneuried nadat ik het had gespeeld.)

Daarom is dit het derde nummer. Verder is er niet veel over te zeggen :p Ik vind vooral het middenstuk (waar ik even wat hoger speel) mooi.

4. Christmas in Paris I

Mij werd gevraagd om een liedje te schrijven als begeleiding van een “kerstfilmpje”. Om de een of andere reden dacht ik bij Kerst meteen aan Parijs, en dus werd mijn instrumentatie en improvisatie daar automatisch naartoe getrokken (denk ik). Omdat het filmpje kort was, is dit nummer ook gecomponeerd om heel kort te zijn. Eigenlijk vind ik dat jammer, want zeker de melodie op het einde (als alle instrumenten vol samenspelen) vind ik herhalenswaardig. (Dat zou een woord moeten zijn.)

Maar, dit heb ik opgelost door een “Christmas in Paris II” te maken, als aanvulling. Het eerste nummer was namelijk te “upbeat” en te lang voor het filmpje, dus uiteindelijk moest ik toch nog een tweede versie maken.

5. Alhambra

Je raadt het al. Mijn vriend zei: “Doe iets exotisch!”. Ik zei: “Oké!”

Dus toen zocht ik alle instrumenten die ik had die een beetje exotisch/oosters klonken, en probeerde er iets van te maken. In eerste instantie zat er totaal geen samenhang in het nummer. Het was vier minuten van instrumenten die om de beurt een solo deden of een ander riedeltje (veel te vaak) speelden.

Dus ik heb veel weggegooid en aangepast voor deze versie. (Nog meer dan ik bij Salsa de Marzo had moeten doen.) De grootste verandering is het stuk in het midden dat wat langzamer en rustiger gaat. Dit vind ik ook meteen het mooiste stuk.

6. Nature of Glass

Ik speelde iets op de piano en dacht: “hé dat is mooi!” Toen speelde ik het nog een keer en dacht: “hé, dat klinkt bekend!”

Uiteindelijk leek het, voor driekwart, op de melodie van “Glasgow Theme” uit de film “Love Actually”. Vandaar de titel “Nature of Glass”. Ik heb voor de rest van het nummer geprobeerd zoveel mogelijk af te wijken van dat bestaande nummer, want ik vond het te mooi om weg te gooien, maar anders zou het plagiaat worden.

Dit nummer was misschien nog wel het moeilijkst om in te spelen. Er zitten veel tempowisselingen in, toonsoortwisselingen, en kleine subtiele dingetjes met linker- of rechterhand. Tel daarbij op dat ik helemaal niet zo’n goede pianist ben, en je hebt uren van frustratie :p

7. Walking Back from Campus

Dit nummer schreef ik voor een spel waarbij we een poppetje hadden dat over de universiteitscampus liep. We zijn niet verder gekomen dan de ingang van de campus tekenen, en daarom heb ik altijd nog het beeld in mijn hoofd van ons poppetje dat uit de campus naar huis loopt :p

Het nummer was bedoeld om te loopen. Oftewel: aan het einde van de nummer, kan hij meteen het nummer weer opnieuw spelen, en het klinkt natuurlijk en alsof er geen overgang/reset is geweest. Dat heb ik zo gelaten, want storend vond ik het niet.

Dit nummer gebruikt een compleet andere piano dan de andere pianonummers. Eerst schrok ik daarvan en vond ik het maar “meh” klinken, maar bij nader inzien komt dat waarschijnlijk omdat ik de drie weken daarvoor alleen maar die andere pianosoort in mijn oren had gekregen. Na een beetje afstand klinkt het gewoon prima (vind ik dan).

8. If We Grow Old

Ook dit komt voort uit een improvisatie. Inmiddels had ik geleerd om dingen op te nemen, dus wat je hoort in dit nummer is letterlijk de improvisatie die opgenomen is. (Ik heb natuurlijk wel wat schoonheidsfoutjes weggehaald, of hier en daar dingen laten herhalen voor de structuur.)

Ik ben eigenlijk van plan dit nummer te gebruiken in een ander project. Het is namelijk perfect voor een musical die ik aan het schrijven ben. Maar ik vond het te mooi om uit het album te laten, zeker omdat het nummer ooit is begonnen als instrumentale versie. (Ik moet wel zeggen dat de melodie nog veel mooier is als erop gezongen wordt.)

De titel komt van het feit dat de eerste zin van het eerste refrein luidt “als we laaaaater groot zijn”.

9. Christmas in Paris II

Ik heb het meeste al gezegd. Wél is interessant hoe ik in dit nummer vogelgeluiden heb geprobeerd te verwerken. In ons kerstfilmpje vlogen namelijk om de beurt vogels weg van een boom, en ik probeerde om precies op die momenten een geluid met de juiste toonsoort en tempo te spelen. Uiteindelijk vond ik het verrassend goed gelukt voor zo’n raar idee. (Stomme is wel dat men later besloot om het filmpje tóch ietsje langer te maken, dus toen moest ik weer 10-15 seconden aan dit nummer vastplakken.)

10. Sullen Tower

Ook geschreven voor datzelfde spel. Toentertijd was het enorm dramatisch, en zat er een overdreven galm op alle instrumenten. Nu is het nog steeds het meest dramatische, galmende nummer … maar nu klinkt het ook goed :p

De titel komt van het feit dat in dat spel een toren gebouwd werd. Niet veel bijzonders hier, eigenlijk.

Dit nummer is leuk om op de piano te spelen, zelfs zonder andere begeleiding. Waarschijnlijk omdat er een goed tempo in zit, en zowel de linker- als rechterhand hebben veel te doen, waardoor automatisch een vol geluid ontstaat.

11. The Craft

Je raadt het al (alweer): een improvisatiesessie, maar dan uitgewerkt tot nummer. Ik testte een nieuw muziekopnameprogramma uit, en ik wist even niks te spelen, dus toen ineens werd het dit. Uiteindelijk heb ik dat programma niet meer gebruikt om dit album te mixen, vooral omdat ik het niet goed genoeg kende en geen duidelijke verbetering zag over mijn oude programma. (Maar misschien is dat in de toekomst anders, als ik misschien gitaar of stem wil opnemen.)