Bordspellen

Ik hou van (bord)spellen. Daarom maak ik in mijn vrije tijd zelf spellen! Alles wat ik afmaak (en goed genoeg bevind) komt op deze pagina.

Natuurlijk heb ik geen machines om houten blokjes te snijden en kartonnen meesterwerken te bouwen, dus al mijn spellen kun je zelf printen en spelen.

Deze pagina bevat een overzicht van alle “print ’n play” spellen die ik ooit heb gemaakt. Klik op de link van een spel om bij een nieuwe pagina te komen: hierop staan alle materialen en extra uitleg. Als mogelijk, vertel ik over het ontwikkelproces, wat ik heb geleerd, en andere interessante dingen.

Opmerking! Sommige spellen kunnen ook in zwart-wit geprint, zo nodig. Daarnaast kan je ervoor kiezen om op dikker papier te printen. Het hangt een beetje af van het spel en je spelers.

Alle Spellen

Hieronder staat de lijst met spellen. Ze staan op volgorde van wanneer ik ze heb bedacht. Dit betekent:

“hoe verder onderaan, hoe beter het spel”

Het eerste spel heb ik bijvoorbeeld op de middelbare bedacht, terwijl het vierde spel acht jaar later pas bedacht en uitgewerkt is. Over de jaren ben ik beter geworden in zo’n beetje alle aspecten van spellen maken (en dat is duidelijk te zien). Ook ben ik iets rustiger, waardoor ik spellen beter afwerk. (Vroeger wilde ik zo snel mogelijk de spelregels afhebben … en dan meteen door naar het volgende! Och, puberenergie.)

Opmerking! De “algemeen” rating gaat over wat ik zelf vind van de kwaliteit van het spel, in alle opzichten. (Grafisch ontwerp, regels, balans, uitvoering, etc.) Ik probeer hier zo eerlijk mogelijk in te zijn, maar dat is lastig als je jouw eigen creaties beoordeelt.

Tower of Zero

Link naar bijbehorende pagina: Tower of Zero

Interactie: ★ ★ ★ ☆ ☆
Geluk: ★ ★ ★ ☆ ☆
Tactiek: ★ ★ ☆ ☆ ☆
Algemeen: ★ ★ ☆ ☆ ☆

Beschrijving: Simpel rekenkaartspel met soms absurde regels of situaties. Men bouwt gezamenlijk stapels met kaarten, en als jij een “0”-kaart oplegt, en niemand kan er iets aan doen, win jij die stapel kaarten als punten.

Scheve Schapenschutters

Link naar bijbehorende pagina: Scheve Schapenschutters

Interactie: ★ ★ ★ ★ ★
Geluk: ★ ★ ☆ ☆ ☆
Tactiek: ★ ★ ★ ★ ☆
Algemeen: ★ ★ ★ ☆ ☆

Beschrijving: De koning heeft opdracht gegeven het zwarte schaap neer te schieten. Maar de koning is gek, dus men probeert juist het zwarte schaap te missen. Degene die het dichtst bij het zwarte schaap komt, maar deze niet raakt, wint!

Che-ou-wyen

Link naar bijbehorende pagina: Che-ou-wyen

Interactie: ★ ★ ★ ★ ☆
Strategie: ★ ★ ★ ★ ☆
Tactiek: ★ ★ ★ ★ ★
Algemeen: ★ ★ ☆ ☆ ☆
(misschien moet ik het mogelijk maken om halve sterren te geven)

Beschrijving: Het “10 euro spel”. Ter herinnering aan mijn broer, die voor de grap op alles reageerde “tien euro”. Uiteindelijk is het een complex spel geworden over technologische ontwikkeling, elektronische chips, en marktwerking.

Dit spel is nooit “in het echt” getest met andere spelers, jammer genoeg. (Ik ben er zelf natuurlijk wel doorheen gelopen.) Vandaar ook de lage score, want er zal vast nog veel mis zijn met de spelregels. Ik hoop het binnenkort te testen.

De Dierenbandiet

Link naar bijbehorende pagina: De Dierenbandiet

Interactie: ★ ★ ★ ★ ☆
Strategie: ★ ★ ★ ★ ☆
Tactiek: ★ ★ ★ ★ ☆
Algemeen: ★ ★ ★ ★ ☆

Beschrijving: Iedereen is aanwezig bij de zeldzame dierenvoorstelling in Bandito … maar met een duister motief. Ze willen niets liever dan de eenhoorn stelen en de stad uitsmokkelen. Hiervoor moeten ze steeds meer waardevolle dieren verzamelen en op het juiste moment — op de juiste plek — de “bandiet” spelen om hun smokkelstapel in handen te krijgen!

Naïvigatie

Link naar bijbehorende pagina: Naïvigatie

Interactie: ★ ★ ★ ★ ★
Samenwerken: ★ ★ ★ ★ ☆
Tactiek: ★ ★ ☆ ☆ ☆
Algemeen: ★ ★ ★ ★ ☆

Beschrijving: Iedereen bestuurt gezamenlijk een autootje. Je probeert op tijd het eindpunt te bereiken, terwijl de auto langzaam uit elkaar valt en de navigatie een route aangeeft die je helemaal niet opwilt. Oh ja, en je medespelers begrepen de hint niet en sturen de auto ineens achteruit, waardoor jouw laatste aanwijzing de auto het water instuurt.

Opmerking: er wordt gewerkt aan verschillende uitbreidingen en varianten voor dit spel. De bestanden/ideeën hiervoor kun je ook al vinden, maar die zijn nog ontwikkeling. (Dat is ook te zien aan het feit dat de regels niet afgemaakt zijn en geen mooie opmaak hebben :p)

Slingerende Schoten

Link naar bijbehorende pagina: <coming soon>

Beschrijving: Iedereen speelt een cowboy verwikkeld in duel met alle andere spelers. Er is één probleem: de kogels lijken een eigen leven te leiden. Gedurende het spel komen steeds meer tegels op tafel die routes aangeven die de kogels moeten volgen. Komt jouw kogel nog aan bij de juiste persoon? Of schiet je per ongeluk jezelf neer?

Work in Progress

Als ik een goed idee heb voor een spel, laat ik het altijd eerst in mijn hoofd rondzweven. Als het na een of twee weken nog steeds aanwezig is, blijkt het dus een goed idee te zijn. Ik schrijf het op, inclusief alle dingen die ik er tegen die tijd al bij heb bedacht.

Zodoende heb ik op mijn computer bijna vijftig bestanden verzameld met ideeën en halve spelregels. Veel van die ideeën wil ik nog steeds uitwerken en uittesten, maar ik heb er simpelweg niet de tijd voor. De reden hiervoor is vaak dat de spellen wat groot zijn om in je eentje helemaal uit te werken.

Ik merk dan ook dat ik, naarmate ik meer spellen ontwikkel, steeds simpeler en eleganter denk. In de toekomst kun je hier vooral simpele kaartspellen verwachten, of spellen waarbij je maar 5 regels hebt en een paar fiches. Ik hou meer van simpele/sociale/”out of the box” spellen met een uniek en creatief mechanisme, dan spellen waarbij alle details op honderden kaartjes en fiches staan.

(Zo heb ik bijvoorbeeld een idee voor een spel dat je in de wachtrij van een attractiepark kan spelen. Dat is volgens mij nog nooit gedaan en brengt ook heel veel unieke restricties met zich mee. Daarentegen heb ik nauwelijks ooit ideeën gehad voor een complex spel, zoals Terra Mystica, Puerto Rico, Hoogspanning, etc. De maximum complexiteit van mijn spellen zit denk ik tegen Ticket to Ride aan :p)

Geen zorgen, echter, langzamerhand verschijnen hier meer spellen! Kwaliteit over kwantiteit. En ik heb genoeg passie voor spelletjes om altijd door te blijven werken aan mijn ideeën. Als ik zo’n nieuw spel klaar heb, schrijf ik er ook een artikel over, zodat het niet te missen is.

Daarnaast, hou ik van bijzondere spellen die buiten kaarten of spelborden denken. (Denk aan behendigheidsspellen aka dexterity games.) Hiervoor heb ik vele ideeën, maar het is natuurlijk lastig om dit uit te werken tot een “print ’n play”. (Sterker nog, de reden dat ze vaak niet zijn uitgewerkt is omdat ik lastig materialen kan verkrijgen en prototypes maken.)

Ideeënlijst

Hieronder staat een lijst van ideeën waar ik in de nabije toekomst aan ga werken. Je moet niet te veel waarde hechten aan deze lijst, aangezien ik constant nieuwe spellen bedenk en oude spellen compleet ombouw. Het is vooral om te laten zien met wat voor soort concepten ik (in mijn hoofd) aan het spelen ben. (Het “schaken+” spel hieronder staat bijvoorbeeld al meer dan een jaar op de website, maar is nog niet verder gekomen, omdat ik steeds weer erachter kom dat een deel van het idee niet werkt. En dan moet ik iets compleet nieuws proberen, en dat kost tijd.)

Naam Beschrijving
SPION vs SNIPER Een spel waarbij een sniper de spion moet ontrafelen (en neerschieten) voordat de bom ontploft, en de spion er alles aan doet to “blend in” met de rest van de spelers. Actief, bijzonder, sociaal spel. (Waarschijnlijk zelfs met meerdere “locaties” waartussen men heen en weer moet lopen.)
Corrupte Keizers Iedereen begint met zijn eigen politieke partij. Iedereen is aan het begin even groot en invloedrijk … maar dat moet natuurlijk veranderen! De eerste persoon die alleen aan de macht weet te komen, zelfs als deze daarvoor corrupt moet zijn en het hele land in de vernieling moet storten, wint.
Werktitel: “schaken+” Iedereen bestuurt twee spionnen. Ze hebben allemaal de tip gekregen dat er belangrijke voorwerpen te vinden zijn in een verlaten warenhuis, en zijn allemaal tegelijkertijd aangekomen met een individuele missie. Maar, elke spion beweegt zoals een schaakstuk: het heeft een eigen manier van lopen, en een eigen manier van andere stukken “slaan”. Wie lukt het als eerste om 3 missies te volbrengen, zonder van het bord geslagen te worden?
“Vreemdelingenvoetbal” De spelers zijn opgedeeld in twee teams die tegen elkaar een voetbalwedstrijd spelen. Er is alleen één probleem: niemand weet in welk team hij zit. En welke kant moeten ze nou scoren? En wie is de scheidsrechter? Gaat diegene mij een rode kaart geven terwijl ik niks verkeerd heb gedaan?! In dit spel speelt iedereen een voetballer met geheugenverlies, die toch wel graag wilt dat zijn team aan het eind voorstaat.
Werktitel: “Vloggen of verzuipen” Alle spelers beginnen hun eigen social media kanaal. Maar wat gaan ze daarop plaatsen? Hoe krijgen ze meer volgers dan hun medespelers? Welke advertenties leveren hen het meeste inkomen op? Oh nee, een schandaal, wil diegene ons nog wel sponsoren!? WAAROM GAAN ALLE KIJKERS NAAR DIE ANDER?! Ik moet nu het kanaal van die ander hacken. Kortom: een duister maar grappig kijkje in het leven van social media.