Slingerende Schoten

Alternatieve titels waren “slingerschoten”, “ketsende kogels”, “het driedubbele duel”, of “de chaos cowboys”.

Wat is het idee?

Iedere speler is een cowboy verwikkeld in een vuurgevecht. Maar dit is geen gewoon vuurgevecht.

Elke beurt verander je de paden op het speelveld, waarna je tegelijkertijd schiet. Je kogel moet de kronkelende paden volgen, en als je toevallig een andere kogel tegenkomt, ketsen ze af en verpesten al je mooie plannen. Hoe langer je kogel onderweg is, hoe meer schade die doet.

De persoon bij wie je kogel uitkomt krijgt alle opgebouwde schade … maar maak een verkeerde berekening, of onderschat je tegenstander, en voor je het weet schiet je jezelf.

Het spel is compleet, speelbaar, en krijgt lovende recensies van iedereen! In de toekomst zullen de spelregels en tegels alleen op visueel vlak misschien veranderen, als ik de onbedwingbare neiging krijg om alles mooier te maken.

Opmerking: de derde uitbreiding is nog in ontwikkeling. Terwijl ik die uitprobeerde, bleken er meer haken en ogen aan te zitten dan ik dacht, dus die moet nog flink worden “geplaytest”.

Een foto van het eerste prototype van het spel. En ja, ik speel hier tegen mezelf. Dat moet soms.

Waar kan ik downloaden?

Zoals altijd staan de bestanden in een DropBox folder.

Dit is de link: Slingerende Schoten

  • In de folder Spelregels vind je alle spelregels.
    • Het bestand [REGELS] Slingerende Schoten bevat de basisversie.
    • Daarnaast zijn er drie uitbreidingen. Die moet je zien als “de volgende stap”, als je enkele potjes van het basisspel hebt gehad en iets nieuws wilt. (Ook lijkt het me handig om ze op volgorde te doen: eerst uitbreiding 1, dan 2, dan 3.)
  • In de folder Bestanden vind je alle bestanden.
    • Het basisspel is [TEGELS] Basisspel. Deze bevat slechts drie A4-tjes aan materiaal. (Deze moeten in kleur uitgeprint, want de kleuren van de lijnen zijn zeer belangrijk.)
    • De uitbreidingen staan hier ook en hebben nóg minder materiaal nodig.

Dat is alles wat je nodig hebt!

Toch heb ik twee belangrijke opmerkingen:

  • Bij het materiaal zitten zes tekeningen van kogels, maar het spel wordt natuurlijk een stuk beter als je hiervoor gewoon kubussen steelt van een ander bordspel. (Papiertjes verschuiven over andere papiertjes is niet bepaald een plezante ervaring.)
  • Ook heb ik geen scorebord of iets dergelijks bijgevoegd. Het zou veel ruimte innemen, terwijl veel mensen al hun eigen manieren hebben. Je kunt iedereens schade bijhouden op een blaadje, je kunt dobbelstenen gebruiken, je kunt fiches gebruiken, wat je maar wilt.

Ik weet dat het verdacht klinkt uit de mond van de maker, maar ik vind dit spel echt goed. Het heeft weinig materiaal, simpele regels, er hoeft niks opgezet, en toch heeft het een diepere strategische laag en domme grappige momenten. Iedereen waarmee ik het speelde vond het hartstikke leuk, dat moet toch betekenen dat ik iets goed heb gedaan? :p

Ontwikkelingsproces

Ik heb een (flink lange) pagina geschreven over het ontwikkelingsproces van dit spel. Als je zelf spellen maakt, of geïnteresseerd bent in hoe dit soort dingen ontstaan en over tijd veranderen, lees het dan vooral!

Dit is de link: [Ontwikkelingsproces] Slingerende Schoten