Kapers van de Eenzame Kust

Welkom! Kapers van de Eenzame Kust is een musical, geschreven en gecomponeerd door mij. Hij is gratis te downloaden van deze website en gratis op te voeren.

Twee verschillende versies

Deze musical kwam in het leven als een “groep 8 musical” (of afscheidsmusical). Naarmate het script vorderde, echter, kwam ik erachter dat er meer mogelijkheden in het verhaal zaten. Als ik wat meer volwassen rollen had, en meer serieuze scenes en nummers erin stopte, kon ik een ander zeer interessant verhaal vertellen.

Na lang beraad heb ik daarom twee verschillende versies gemaakt:

  • Kinderenvariant: deze musical is gemaakt voor een groep met (voornamelijk) kinderen, zoals een groep 8. Het verhaal heeft nauwelijks “volwassen rollen”, de nummers zijn simpeler, het is meer grappig/spannend dan emotioneel/serieus.
  • Jongerenvariant: deze musical is gemaakt voor een groep met jongeren en/of volwassenen, zoals een toneelclub op de middelbare school of amateurtoneelgroep. Ik zou dit een professionele “familiemusical” noemen. Het verhaal heeft meer volwassen rollen, de nummers en scenes zijn uitdagender, en het verhaal wordt diepgaander en complexer.

BELANGRIJK: De kinderenvariant (of “afscheidsmusical”) is nog niet af! Deze is nog in ontwikkeling, maar zal voor een groot deel lijken op de jongerenvariant, als u alvast een voorproefje wil.

Deze musical was vanaf het begin af aan bedoeld om met veel mensen te spelen. Beide varianten kunnen grote groepen aan.

Ik vond het vroeger erg vervelend als ik voor “spek en bonen” met een stuk meespeelde. Dan deden we een voorstelling met maar 4 echte rollen, en alle andere kinderen waren “ensemble” of “achtergrond”. Met mijn musical probeer ik dat probleem op te lossen.

Mocht u deze musical willen uitvoeren, maar bovenstaande varianten werken niet voor u, aarzel dan niet om mij te contacteren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u te weinig mensen heeft, enkele nummers te moeilijk zijn, het stuk te lang is, iets in het script niet duidelijk is, etcetera.

In dat geval zal ik altijd proberen u te helpen om de uitvoering mogelijk te maken!

Waar gaat de musical over?

De musical gaat in het algemeen over opgroeien, eenzaamheid en de relaties die je opbouwt met vrienden/familie/geliefden.

Centraal hierin staan “de Kapers”. Dit is een groep kinderen/jongeren die nooit opgroeien. Ze zijn constant op zoek naar kinderen die hun school/ouders/jeugd zat zijn, en lokken hen dan naar hun eiland, waar ze voor eeuwig kind kunnen zijn en de hele dag verstoppertje spelen (om maar wat te noemen).

Gedurende de musical, echter, komt men er achter dat zo’n leven ook niet alles is. Veel kapers zijn gevlucht van huis omdat ze bang zijn voor de toekomst en bang zijn om op te groeien. Een groot deel van hen wil eigenlijk terug naar hun familie en vrienden, maar kan dat niet meer. In de tijd dat zij bij de kapers waren, is hun familie wél ouder geworden, misschien zelfs al gestorven.

In beide varianten speelt het verhaal zich af rondom twee hoofdpersonen (Milo en Anna), die allebei vluchten naar de kapers. Milo vindt school onzin en wil allang volwassen zijn. Hij voelt zich eenzaam in de klas, omdat de rest hem niet begrijpt. Anna daarentegen is juist bang dat ze haar enige vriendin kwijt gaat raken als ze ouder wordt, en dat ze nooit meer spelletjes kan spelen.

Vanaf dat moment beginnen eigenlijk twee detective verhaallijnen:

  • Milo en Anna zijn vermist, dus hun ouders/vrienden beginnen een zoektocht en proberen te ontrafelen waar ze naartoe zijn gegaan.
  • Er gebeuren rare dingen bij de Kapers (één van de belangrijkste Kapers is uit het niets verdwenen en de “tijdsdiamant” die de Kapers eeuwig jong houdt … wordt gestolen.)

Hoe dit verder gaat, leest u in het script :)

(Dit zeg ik ook omdat de afloop van dit verhaal verschillend is in beide versies.)

Wie heeft de musical geschreven?

Ik heet Tiamo Pastoor en ben een freelance kunstenaar. Ik hou me voornamelijk bezig met schrijven en muziek. Wat krijg je als je die twee werelden combineert? Precies: musical!

Ik weet natuurlijk dat een “gratis musical” een beetje verdacht klinkt. Als u dat leest, denkt u waarschijnlijk “het zal wel héél slecht zijn” of zelfs “het zal wel oplichterij zijn”. Maar ik beloof u dat ik mijn stinkende best heb gedaan en dat het eindproduct er zeker mag zijn.

De reden dat ik de musical gratis aanbied, is tweeledig:

  • De kans dat ik geld verdien (of doorbreek in de musicalwereld) als ik hiervoor honderd euro vraag is toch nihil.
  • Ik wil gewoon dat zoveel mogelijk mensen dit stuk spelen! Ik wil laten zien dat je met kinderen/jongeren ook een diepgaand stuk kunt spelen, ook mooie musicalmuziek kunt uitvoeren, ook samen een betekenisvolle boodschap kunt overdragen.

Daarom vraag ik eigenlijk maar één ding: stuur mij een leuk filmpje van de repetitie/uitvoering, zodat ik kan zien hoe uw groep het heeft gedaan :)

Hieronder staat mijn antwoord op enkele veelgestelde vragen.

Vraag 1: Mag ik het stuk “produceren”? Het stuk is gratis voor non-profit doeleinden (hobbyisten, scholen, toneelclubs, amateurtoneelgroepen, etcetera). Als u de musical opvoert vanuit commercieel oogpunt, bent u natuurlijk opvoerrechten verschuldigd. Neem hierover met mij contact op. Vanzelfsprekend blijft het werk wel van mij (u mag het NIET als uw eigen werk produceren/publiceren).

Vraag 2: Mag ik dingen aanpassen in het stuk? Jazeker. Het hele voordeel van theater over andere media (zoals films en series), is dat elke uitvoering anders kan zijn! Als je elke avond exact hetzelfde stuk opvoert, wat is dan nog het nut? U mag best hier en daar iets weghalen, toevoegen, improviseren, anders verwoorden of spelen, etcetera. (Er is natuurlijk een grens, en als u daaroverheen stapt speelt u eigenlijk dit stuk niet meer, maar ik verwacht dat u daar ver onder blijft.)

Vraag 3: Maar ik wil je bedanken voor dit stuk! Waar kan ik een donatie doen? Nou ja zeg, wat aardig! Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat het beste kan doen. Stuur mij maar een mailtje, dan bedenk ik een mogelijkheid (zoals PayPal of de bankrekening van mijn eigen bedrijfje doorgeven).

Benodigdheden

Ten eerste heeft u natuurlijk het script en de muziek nodig. Deze kunt u hieronder (onder het volgende kopje) downloaden.

Daarnaast heeft u acteurs nodig.

  • Kindervariant: ??
  • Jongerenvariant: 13 rollen ( + ensemble)

In dit geval betekent “ensemble” dat je bij de Kapers hoort of een klasgenoot bent (van Milo/Anna). Je zult daardoor alsnog bijna in elke scene op het toneel staan en een functie hebben. Het ensemble heeft het liefst minstens 2 tot 4 personen – hoe meer hoe beter.

Daarnaast heeft u muzikanten nodig. In de ideale situatie heb je 2 muzikanten (één pianist en één gitarist), eventueel aangevuld met meer muzikanten en instrumenten. Maar een andere opzet kan altijd.

Als laatste heeft u toneelhulpen nodig. Ik heb het aantal attributen en decorwisselingen tot een minimum gehouden, maar minstens 2 toneelhulpjes zijn toch wel handig om alles vlot en soepel te doen verlopen. (Als het een groep 8 betreft, kan de docent natuurlijk hiermee helpen.)

Wat doen deze toneelhulpen allemaal? Ze helpen met alles. Ze verplaatsen decor, helpen acteurs met hun kostuum, verzorgen eventuele licht- of geluidseffecten, zorgen dat alle attributen klaarstaan op de juiste plekken, etc.

Het decor en de attributen staan allemaal bij de “aanvullende informatie“, maar je kunt er ook zelf een invulling aan geven. Wees vooral creatief!

De belangrijkste attributen zijn in ieder geval de tijdsdiamant en een heel aantal lichtjes (denk aan kerstlichtjes of nepkaarsjes). Een belangrijk thema in deze musical is het contrast tussen licht en donker, zon en maan, waardoor veel scenes ’s nachts zijn en verlicht worden met lichtjes.

Bestanden om te downloaden

Hieronder staan links naar de bestanden om te downloaden. Elke variant heeft zijn eigen bestanden, omdat veel nummers/personages/scenes compleet anders zijn.

Script

Het script is gemaakt met officiële script layout. In mijn ogen is dit de meeste overzichtelijke en leesbare manier, maar het kan eventjes wennen zijn als iemand het nooit heeft gezien. In het bestand “aanvullende informatie” wordt onder andere uitgelegd hoe je deze layout moet lezen/gebruiken.

Dit formaat is ook handig omdat het helpt met inschatten hoe lang iets duurt.

Elke pagina duurt gemiddeld één minuut op het toneel.

Ik heb mijn uiterste best gedaan om het script zo vlot mogelijk te schrijven (weinig stilstand, weinig zware decorwisselingen, etc.). Daarnaast voeg ik veel zinnen toe tussen de dialoog (ter verduidelijking/verhoging van de leesbaarheid), waar men normaal gesproken nauwelijks iets toevoegt. Daardoor zal de lengte van de musical in de praktijk korter zijn dan deze “vuistregel”.

  • Kinderenvariant: ??
  • Jongerenvariant: 155 pagina’s (~1.5 uur voor de pauze, ~1 uur na de pauze.)

Als u denkt “155 pagina’s script per persoon, dat ga ik niet lopen printen!”, dan begrijp ik dat. De eerste oplossing: laat iemand anders het printen. De tweede oplossing: print het dubbelzijdig. Een derde oplossing is er niet echt.

Ik geef nou eenmaal de voorkeur aan leesbaarheid en duidelijkheid, niet aan alles op zo min mogelijk pagina’s proppen. Ik denk dat het script eenmalig uitprinten voor alle rollen geen onoverkomelijke opgave is. Als ik het script korter maak, krijgen niet alle rollen genoeg tijd en uitwerking/ontwikkeling. Een musical met zoveel belangrijke rollen moet nou eenmaal een flinke lengte hebben.

Om toch aan zo’n verzoek te voldoen, wil ik best een ingekorte versie maken. Deze zal een alternatieve lay-out hebben (die ook wel eens voor theater wordt gebruikt) en veel van mijn opmerkingen/acties tussendoor weglaten. Beide aanpassingen moeten het script zo’n 90% korter maken (ik heb wat testen gedaan), wat het van 155 pagina’s terugbrengt naar 120-130 pagina’s, zonder de inhoud te veranderen. Maar ik maak deze versie alleen op verzoek, want het kost vrij veel tijd. Tijd die ik liever steek in een zo goed mogelijke musical maken :)

Aanvullende informatie

Een script is bedoeld om zo kort en efficiënt mogelijk te zijn. Het is geen verhaal met lange zinnen en veel uitleg, want dat zou het heel onpraktisch maken.

Daarom heb ik een apart bestand gemaakt met extra opmerkingen, notities, en andere hulpmiddelen. Hierin staan bijvoorbeeld ideeën voor decor (vooral als je geen groot budget hebt), de achterliggende uitleg van een scene of handeling, of alternatieven voor bepaalde scenes/dialogen.

Ik raad de regisseur/toneelhulpen/decorontwerper ten zeerste aan om deze aanvullende informatie te lezen. Voor hen is veel van deze informatie geen “optionele bonus”, maar “essentiële informatie die niet in het script thuishoort” ;) De acteurs hoeven deze informatie zelf niet perse te lezen.

Bladmuziek

Alle nummers van de musical zijn door mij op bladmuziek gezet. Deze bladmuziek bevat de melodie, de tekst, de begeleiding en de akkoorden van elk nummer.

Ik heb deze zo simpel mogelijk gehouden, zodat men zelf de live muziek kan verzorgen bij de musical.

Ook heb ik de bladmuziek door de computer laten spelen. Deze bestanden kun je luisteren om zeker te weten hoe de muziek gaat. Het enige nadeel is dat het een beetje houterig klinkt, omdat een computer niet met gevoel speelt. (Hopelijk heb ik binnenkort tijd om de nummers zelf in te spelen – mét gevoel :p)

Als laatste staat er een overzicht van alle nummers, wie meezingen, en hoe groot het benodigde zangbereik is. (De hoofdrolspelers hebben bijvoorbeeld een gemiddeld tot hoge stem nodig, terwijl andere rollen een gemiddeld tot lage stem kunnen gebruiken.)

Ik raad aan om alle nummers lekker op volgorde te beluisteren! Aan het begin zijn er een paar korte introductienummers (zoals de proloog) die geen compleet beeld geven van de muziek. Daarnaast zou ik graag een favoriet willen aanwijzen … maar eigenlijk vind ik alle nummers even goed.

Rollenoverzicht

Voor mij begint elk goed verhaal bij de personages. Zodoende heb ik niet alleen een rollenlijst, maar ook een pagina met informatie over elk karakter. Deze pagina legt uit wie deze persoon is, waar hij vandaan komt, wat zijn rol is in het verhaal, hoe je hem kunt spelen, etc.

Natuurlijk is een groot deel eigen invulling. Een acteur hoeft deze pagina niet te lezen. Hij/zij kan van deze pagina afwijken als diegene dat leuker vindt. Maar ik gebruik deze informatie altijd als ondersteuning bij het schrijven en uitwerken van karakters.

Waarom heb je deze musical gemaakt?

Ik ben een groot fan van theater (en dan voornamelijk musicals). Mijn vader is theaterdirecteur, al zo lang als ik me kan herinneren, waardoor ik mijn hele jeugd zo’n beetje alles uit theaterland heb meegemaakt.

Ik vind het geweldig dat wij in dit land de traditie hebben om een afscheidsmusical te spelen en wilde dan ook graag mijn eigen groep-8-musical te maken. Maar ik wilde het op een andere manier aanpakken. Ik heb natuurlijk zelf een afscheidsmusical gedaan, en ik heb de vele afscheidsmusicals van mijn familieleden gezien, en ik dacht: dat kan professioneler!

Deze musical is dan ook een balans tussen een musical die leuk, grappig en uitvoerbaar is voor een groep jongeren, en een professionele musical met stevige zang, dans, en acteerwerk.

Daarnaast gaat het over een onderwerp dicht bij mijn hart. Ik heb zelf mijn hele jeugd gedacht dat ik al volwassen was en dat school stom was. Ik was elke dag keihard “aan het werk”, want dat was wat volwassenen deden, in plaats van tijd te maken voor leuke dingen doen met vrienden en mezelf ontwikkelen. Dat voelde enorm eenzaam. Toen ik achteraf met klasgenoten sprak over de basisschool en de middelbare school, kwam ik erachter dat veel meer mensen met dit soort thema’s worstelden. De een wilde meer tijd vrijmaken voor familie, de ander had al op z’n 14e een full-time bijbaan, en weer een ander bleef expres zitten omdat ze nog geen keuze wilde maken. Dus ik vond het nodig om er een musical van te maken.

Ik zou het simpelweg geweldig vinden als door het land hier en daar een groep dit stuk uitvoert.

Ben je benieuwd naar hoe dit stuk tot stand is gekomen? Dan heb je geluk! Want ik heb een hele pagina geschreven waarop ik mijn ontwikkelingsproces heb bijgehouden.

Wil je aanvullend advies over hoe je kinderen kunt helpen met acteren, zingen, audities doen, en meer? Nou, toevallig staat dat op diezelfde pagina.

Dit is de link: [Aanvullende Informatie] Kapers van de Eenzame Kust

Laatste opmerkingen

Deze musical is vaak grappig en onzinnig, maar combineert dat met zeer diepgaande thema’s en verhaallijnen. Ik ben ervan overtuigd dat kinderen dat aankunnen en dat ze iets prachtigs neer kunnen zetten.

Kinderen kunnen ook grote alledaagse problemen hebben, kinderen kunnen zich ook eenzaam voelen of niet op willen groeien, kinderen kunnen ook verliefd zijn en niet weten wat ze ermee aan moeten. Deze musical behandelt al die thema’s op grappige en nieuwe wijze. Hopelijk helpt het de kinderen juist. (En anders helpt het misschien de ouders.)

Ik noem nu even “kinderen”, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor “jongeren” in de andere versie. Het thema en verhaal is dermate alomvattend dat iedereen er wel iets in zal vinden. Wie is er niet ooit eenzaam geweest? Wie wilde er nou niet al volwassen zijn, of juist nooit groot worden? Wie zou niet willen dat ze tijd terug konden draaien?

Mochten er vragen zijn, of mocht mijn hulp nodig zijn, stuur mij een mail! Hopelijk kan ik iets betekenen.