Omdat je nooit weet wanneer je het nodig gaat hebben

De eenzame serverheld

Toen ik jaren geleden voor het eerst een website wilde opzetten, had ik een paar eisen:

  • Het liefst staat mijn server in Nederland. (Want ja, veel van mijn werk en bezoekers zijn Nederlands, en dat helpt ook met bijv. klantenservice.)
  • Het moet spotgoedkoop zijn.
  • En ik ben best bereid om daarvoor heel wat in te leveren. (Opslagruimte, bandbreedte per maand, functionaliteit.)
  • En ik weiger bij een van de “grote” hosters te gaan waarover online 1000 negatieve recensies per uur verschijnen.

Zo kwam ik uit bij Vimexx. Ze waren nét opgericht toen ik hen vond (volgens mij 3 maanden), maar alles zag er goed uit. De website, de plannen die ze aanboden, het handjevol mensen die er online iets over hadden gezegd.

Maar ja, ik moest mijn website nog afmaken én ik wilde even afwachten hoe het liep.

Dus toen ze ~6 maanden bestonden, was de website af, en keek ik opnieuw. Inmiddels was Vimexx’ website alleen maar mooier en duidelijker geworden. De recensies online waren nog steeds zéér positief. En ze boden nog steeds een geweldig plan:

  • Voor 0,45 euro per maand. (Jep, dat is 45 cent.)
  • Krijg je 2GB opslagruimte
  • En 25 GB bandbreedte ( = hoeveel data je server mag versturen) per maand
  • Op een server met een SSD (dat is veel sneller dan de harde schijven van vroeger) en ondersteuning voor zo’n beetje alles wat je nodig hebt.

Dus ik koos voor hen. Ik kreeg twee dagen later een brief thuisgestuurd met bericht van de oprichter, een handtekening (handgezet, niet zo eentje die geprint is), en een knaloranje Vimexx pen.

Sindsdien heb ik niks, maar dan ook niks, te klagen gehad. Mijn websites zijn zo goed als altijd online geweest. De snelheid is behoorlijk voor hoe slecht mijn server is (en hoe weinig ik betaal). Die eerste site is uitgebreid tot 5 websites, nog steeds zonder problemen.

En daar heb ik zo’n 6 jaar lang maar liefst een wereldschokkende 0.45*12 = 5.40 euro per jaar voor betaald :p Voor het in de lucht houden van vijf grote websites, zes jaar lang, heb ik Vimexx 30 euro rijker gemaakt.

Nog leuker: als je nu hun website bezoekt, staat dit plan er niet meer bij :p Het bestáát nog wel, en je kunt het afsluiten, maar om het te vinden … moet je op het pijltje naar links klikken bij het overzicht. Iets wat werkelijk iedereen die ik naar Vimexx heb verwezen over het hoofd ziet en goed verborgen is.

Dat kan niet anders dan expres zijn. Zij willen niet meer dit verschrikkelijk goedkope plan aan iedereen geven, maar moeten hun huidige klanten blijven ondersteunen.

Maar, zoals het gaat in het leven, groei je op een gegeven moment uit je kleren.

  • Mijn ruimte begon vol te raken. (Dit blog alleen al heeft 600 artikelen, waarvan een significant deel minstens één plaatje heeft.)
  • Mijn bandbreedte limiet werd steeds meer bijna bereikt. (Elke maand zag ik alles weer nét iets dichter naar de 25GB schuiven.)
  • En als ik online snelheidstests deed voor mijn websites, kreeg ik vrij slechte scores, omdat het gemiddeld genomen vrij lang duurde voordat mijn server reageerde.

Dus terwijl ik mijn websites aan het verkleinen was, zei ik tegen mezelf: “eigenlijk … eigenlijk moet ik écht een keer upgraden”

Ik denk nog steeds dat deze regelmatige “schoonmaak” van mijn websites een goed idee is. Ook deze keer heb ik maar liefst 1 GB ruimte teruggewonnen, en alles is er alleen maar sneller door geworden.

Maar deze keer duurde de schoonmaak zo lang, en voorzag ik een toekomst waarin het niet genoeg zou zijn, dus ik maakte een plan om te upgraden vanaf de volgende termijn.

En toen gebeurde iets wat ik nauwelijks toevallig kan noemen: ik logde in bij Vimexx en kreeg een groene melding bovenaan mijn dashboard:

“Nu gratis upgraden naar het “Medium” plan!”

Hoe? Wat? Hoe weten zij dat? Houden ze me in de gaten?

Dus ik stuur een mailtje (om 1 uur ’s nachts) om na te vragen hoe dit precies werkt, want er stond nergens wat de voorwaarden waren. Volgende ochtend heb ik al een reactie van de klantenservice:

“Het geldt tot je huidige termijn afloopt. Daarna ga je voor het nieuwe plan betalen. (Je kunt ook kiezen om weer te downgraden op dat moment.)”

Dat betekent dat ik 7 maanden gratis een betere server heb! Daar teken ik wel voor. Dus ik ben eindelijk geüpgradet. Ik klikte op een knopje, betaalde 0 euro, en vijf minuten later had ik maar liefst 10 GB aan opslagruimte (voor mij praktisch oneindige opslagruimte!), oneindige bandbreedte, en een snellere server. (De snelheidstesten gingen hierdoor 5-10 procentpunt omhoog.)

En toen ging ik nadenken.

Ik heb niks “verdachts” gedaan met mijn server. Ja, ik was dus veel plaatjes aan het verwijderen, omzetten en opnieuw uploaden … maar dat doe je wel vaker bij websites. (Zeker mijn spellenwebsite, waar elk spel z’n eigen berg marketingmateriaal heeft.) Juist dankzij deze schoonmaak, had ik weer méér dan genoeg groeiruimte op de server gemaakt, dus het is niet alsof ik tegen die limiet aanbotste.

Maar ik zit al wel 6 jaar op dit “Basic” plan. Ik was één van de allereerste klanten van Vimexx. (Mijn klantnummer in het systeem is ook superlaag. Ik ga die hier niet delen om overduidelijke redenen.) Ik heb hun service ten volste gebruikt, al die tijd, voor een geweldige 30 euro. En als ik dat doe — dan doen meer mensen het.

Ze willen van dit plan af. Ze willen dat al die oude klanten overstappen naar een hoger plan, zodat ze eindelijk voorgoed dit goedkope idee kunnen weggooien. Dat willen ze al jarenlang, want het “Basic” plan is al jarenlang verborgen en nauwelijks te vinden op hun website.

Wat nou … als ik één van de laatste personen was die nog op dit plan zat? :p Wat als ik de oudste klant ben die nog in hun systeem zit, of de oudste klant die nog steeds, jaar na jaar, doodleuk dit antieke plan verlengt?

Ergens in het hoofdkantoor van Vimexx hebben een paar mensen mij specifiek dit aanbod gestuurd. En ze gingen wachten. Ze bleven wachten. Toen ik een vraag stelde aan de klantenservice, reageerden ze belachelijk snel, met alleen maar positief nieuws. En ze wachten. Ze kijken naar de status van mijn account. En dan …

Tiamo heeft geüpgradet naar het “Medium” plan.

YEEEEES! EINDELIJK! DE VERLOSSING IS NABIJ! DE LAATSTE KLANT IS VAN HET BASIC PLAN AF!

Gejuich barst los in het hoofdkantoor. Twee taarten worden tevoorschijn gehaald. Men controleert voor de zekerheid of Tiamo, de eenzame serverheld, écht definitief naar een andere server is gegaan. Men feest tot laat in de avond. Nu gaan ze eindelijk geld verdienen aan deze klant, in plaats van geld verliezen!

En over een paar maanden is dat basic plan definitief verdwenen, ik zeg het je.

Er zijn (nog) geen reacties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *