Omdat je nooit weet wanneer je het nodig gaat hebben

Wanneer spam leuk is

Inmiddels heeft iedereen denk ik het bestaan van spam wel geaccepteerd (en kan deze ook makkelijk herkennen).

Sterker nog, ik heb eigenlijk al jaren geen spammailtjes meer gezien omdat de spamfilters zo goed zijn bij Gmail. (Op diezelfde manier krijgt dit blog elke dag wel 5-10 spam reacties, maar die worden er ook meteen uitgefilterd.)

Maar eens in de zoveel tijd komt een mailtje erdoorheen omdat het technisch gezien geen spam is, maar eerder zelfpromotie of iemand die om mijn aandacht vraagt.

Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker … en dat maakt me eigenlijk wel blij. Kom, ik leg het uit.

Het moeilijkste onderdeel van spellen maken is het verwerven van bekendheid. Dat is, jammer genoeg, ook het meest belangrijke onderdeel. (Want als niemand je spel kent, en niemand kent jou, en niemand weet je te vinden, dan wordt het spel simpelweg nooit gekocht of gespeeld.)

Dus dit is het algemene advies dat aan alle nieuwe ontwikkelaars wordt gegeven: stel een grote lijst samen met mensen binnen het vakgebied (recensenten, YouTubers, spellenwinkels, etc.) en mail al die mensen een “demo” van je spel. Of, als je nog niet zo ver bent (of je vindt dat wat brutaal), dan stuur je een mail met de vraag of ze je zouden willen helpen of promoten op een of andere manier.

Ik heb het zelf een tijdje overwogen. Maar ik kon nauwelijks mensen vinden waarvan ik dacht dat ze met grote kans geïnteresseerd waren. Bovendien kwam erachter dat ik eerst nog wilde oefenen met spellen maken én dat ik eigenlijk niet zozeer geef om de bekendheid van mijn spellen. Ik maak ze omdat ik leuke ervaringen voor de hele familie wil maken (die nog niet bestaan, die iets nieuws doen, die mensen samenbrengen), niet met de verwachting er mijn brood mee te verdienen.

Afijn, dat is dus wat er gebeurt. Je wilt bekendheid? Je zoekt mensen die iets van macht hebben binnen het spellengebied en vraagt ze allemaal of ze alsjeblieft met je samen willen werken. Met wat geluk krijg je een paar YouTubers die het wel willen spelen, een paar mensen (van een grote website) die het willen recenseren, etcetera.

En nu komt de (niet geheel onverwachte) twist: ik krijg steeds meer van die mailtjes.

Ik maak dus al jarenlang computer- en bordspellen onder de naam Pandaqi. Ik heb een hele website die steeds groter wordt, tientallen spellen, en steeds meer mensen die het weten te vinden.

En ik krijg met steeds grotere regelmaat een mail van iemand of ik z’n spel wil spelen, of een mail van een groot gamebedrijf of ik hun talk bij een of ander evenement wil bezoeken, of simpelweg een mail waarin iemand individueel hulp vraagt aan mij.

(Zoiets als: “hey, ik wil ook mobiele spellen maken, en ik had jouw spel/blog/whatever gevonden. Kan je tips geven voor X en Y?” Gek genoeg krijg ik die mails vooral van mensen boven de 40 die een programmeerverleden hebben en het nu weer willen oppakken.)

Dus ondanks het feit dat het vooral zelfpromotie en marketing is, ben ik er blij mee. Het betekent dat mijn naam blijkbaar op steeds meer lijstjes staan en dat mijn werk gevonden wordt. Dat ik een klein beetje macht of status heb in die wereld, of dat mensen denken dat ik die status heb :p (Want ik denk dat mijn beste werk nog voor me ligt en ik helemaal niet zo indrukwekkend ben.)

En ondanks het feit dat ik mezelf niet beschouw als een supergoede spellenmaker, en bang ben mezelf voor schut te zetten bij elk advies dat ik geef, is ook dat iets om trots op te zijn.

Dat wilde ik even mededelen.

(Ik moet echt betere afsluitingen gaan verzinnen voor artikelen als deze. Wat dacht je van => Dus de levensles is: word bekend binnen een vakgebied en ineens kan je spam als iets positiefs gaan zien!)

Er zijn (nog) geen reacties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *