Omdat je nooit weet wanneer je het nodig gaat hebben

Het Rijk van Wondersteboven

Het Rijk van Wondersteboven is een pixelprentenboek, geschreven en uitgegeven door mij (Tiamo Pastoor).

Een verhaal in 34 full-color A4 pagina’s, met daarachter nog 10 pagina’s bonusinhoud met tips en informatie (voornamelijk over hoe je zelf pixel art kan maken).

Wat is een “pixelprentenboek”? Een genre dat ik zelf heb uitgevonden, waarbij een geheel prentenboek wordt gemaakt uit “pixel art”. Tot mijn verbazing was het nog niet eerder gedaan.

Koop het boek!

Klik hieronder om dit prentenboek te kopen (15,95 euro):

Zoals altijd, is het handig als je het boek bij de eerste link koopt, want dat is de originele uitgever. (Bezorging zou sneller moeten zijn én ik maak tenminste een klein beetje winst.)

De prijs is overal exact hetzelfde. Dat is zelfs een vereiste in Nederland. Dus als je verschillende prijzen ziet, moet je het mij laten weten, want dan is er iets aan de hand!

Waar gaat het over?

Duchy leeft in een bijzondere wereld: alles is opgebouwd uit een paar vierkantjes, ook wel “pixels” genoemd.

De dieren leven in vrede, totdat de stekelvarkens besluiten dat ze méér pixels willen! Die paar vierkantjes zijn niet genoeg!

Dus ze breken het Rijk van Wonder in tweeën en zorgen dat alles aan de andere kant omgekeerd gaat. Dingen vallen omhoog. Nacht is dag. Iedereen krijgt zoveel pixels als ze willen.

Natúúrlijk moet Duchy ook mee, want ze droomt al jaren dat ze het beste, mooiste, meest geweldige schilderij ter wereld maakt. En daarvoor heeft ze meer pixels nodig!

Maar als ze eenmaal aan de andere kant is … blijken er grote gevolgen aan dit Wondersteboven.

Bonusmateriaal

Achterin het boek zit dus bonusmateriaal om zelf te oefenen met pixel art. Is dit niet genoeg ruimte? Of wil je niet in het boek tekenen? Download dan hier los de bijlage.

Dit prentenboek is eigenlijk geïnspireerd door een computerspelletje dat ik maakte.

Ironisch genoeg, echter, is het prentenboek afgekomen … maar liep het spelletje tegen allerlei problemen aan. (Gek genoeg vinden computers het niet leuk als je probeert om zwaartekracht om te draaien, poppetjes jonger te laten worden in plaats van ouder, en meer van dat soort leuks. En dan heb ik het nog niet eens over het letterlijk stelen van pixels uit de achtergrond.)

Dus dit spel is nog in ontwikkeling en zal gepubliceerd worden wanneer ik deze grote fouten heb weten op te lossen. Als dat gebeurd, zal het een spel zijn voor 1-4 spelers (op hetzelfde apparaat, coöperatief), waarin je natuurlijk het Rijk van Wonder instapt en heen en weer moet springen om iedereen tevreden te houden.

Voorbeeldplaatjes

Zoals altijd, hieronder een paar plaatjes van het echte boek, in het wild, gemaakt met mijn mobiel.**

** Waarom doe ik dit? Nou, prentenboeken zijn kort.

Je kunt de eerste 10% online altijd inzien, als ik daar nog meer voorbeeldplaatjes bij doe, heb je de helft van het boek al (inclusief spoilers). Bovendien zorgt de automatische compressie van webshops/computers dat plaatjes inconsistent en wazig (kunnen) zijn.

Door foto’s te maken van het echte boek, weet ik tenminste zeker hoe het er overal uitziet, geef ik niet te veel weg, en heb je een idee van hoe het fysieke product eruitziet.

Ook leuk om te vermelden: de drukker (MijnBestseller) levert bij mij verschrikkelijk snel af. Elke keer krijg ik ’s avonds (of zelfs ’s nachts) een mailtje dat ze hem hebben gedrukt en afgegeven aan PostNL … en dan de volgende ochtend ligt hij al in de bus. Blijkbaar staat hun drukkerij in mijn kelder ofzo :p

Meer informatie

Voor zover ik weet, is dit het eerste pixelprentenboek ooit gemaakt! (Als dat niet zo is, laat me vooral weten wie de voorgangers waren, want ik kan niks vinden.)

Ik probeer altijd iets unieks te bedenken, of te innoveren, met elk project. Dus het was niet moeilijk om motivatie te vinden voor dit leuke boekje en van alles te proberen.

Uiteindelijk zijn er, zoals verwacht, voordelen en nadelen aan deze stijl. En er zijn veel fouten gemaakt onderweg. Als je de belangrijkste lessen wilt weten, bezoek mijn artikel hierover: Wat ik leerde van mijn vierde prentenboek

Waar ik veruit de meeste problemen mee had bij dit boek — en eigenlijk de meeste projecten — waren de marketingtekstjes. Je krijgt op de meeste plekken maximaal 200-255 tekens om je boek uit te leggen én mensen enthousiast te maken.

Dus omdat het misschien interessant is, hieronder de verschillende marketingteksten die ik probeerde:

Wanneer Wonder in tweeën splitst, door boze dieren die méér “pixels” willen, komt men erachter dat alles aan de onderkant OMGEKEERD gaat! Duchy weet zeker dat ze óók meer pixels nodig heeft … maar als ze eenmaal aan de andere kant is, komt ze achter de andere gevolgen … <- deze was net te lang

Oh nee! Het Rijk van Wonder is in tweeën gebroken! En aan de onderkant gaat alles ondersteboven. Duchy gaat naar onderen, want daar hebben ze meer “pixels”: vierkantjes die haar hele wereld maken. Maar als ze daar is … blijkt er meer aan de hand. <- te vaag, beschrijft eigenlijk maar een ministukje van het boek

De dieren zijn ontevreden. Hun wereld bestaat uit “pixels” – en zij hebben er veel te weinig! Dus ze breken het Rijk in twee stukken, waar onderaan alles OMGEKEERD gaat. Nacht is dag. Dingen vallen naar boven. Maar dit heeft onvoorziene gevolgen … <- dit werd ‘m uiteindelijk

En op de achterkant van het boek staat wéér iets anders. (Want daar had ik meer ruimte en kon ik dingen kleurtjes en mooie vormen geven. Toen ben ik maar even helemaal losgegaan!)